
77 

 

Jurnal Komunikasi Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, Vol.4 (2), 2019, 77-86 

 
J    U    R    N    A    L 

 
 

 
 

I K A T A N  S A R J A N A  K O M U N I K A S I  I N D O N E S I A 
 

https://doi.org/10.25008/jkiski.v4i2.328 

 

Oligarchic Media Ownership and Polarized Television 

Coverage in Indonesia’s 2014 Presidential Election 
 

Prasakti Ramadhana Fahadi1* 

1Department of Communication Science, Universitas Gadjah Mada 
Jl. Socio Justicia I, Bulaksumur, Sleman, Yogyakarta – Indonesia 

*Corresponding author’s email: prasakti.r.f@ugm.ac.id 

 
Submited: 09 August 2019, Revised: 14 September 2019, Accepted: 20 September 2019 

Accredited by Kemristekdikti No. 28/E/KPT/2019 

 
Abstract 

It has been argued that the media ownership is an influential factor determining the content production and 
performance of the media. However, knowledge about the characteristics of the media ownership and its impacts 

on the coverage of general election by the media has been less researched. Judging by such developments, this 

work raises the following question: how did the oligarchic ownership of the Indonesian news television channels 
determine the ways in which they covered two candidates who ran for president in 2014? By selecting TV One 

and Metro TV as a case study, this work extracts reports on the ways in which these news TV channels have 

produced news content related to the 2014 general election using qualitative and thematic content analyses. The 
findings are as follows: In the 2014 Indonesian presidential election, both TV One and Metro TV failed to comply 

with the ideal journalistic principles of covering both sides, objective and balanced reporting, as required by the 

Indonesian Broadcasting Commission, while broadcasting news about the two presidential candidates. Instead, 

the television stations preferred to broadcast the polarized news coverage of the presidential candidates. TV One 
appeared to show more support for the Prabowo-Hatta Rajasa presidential candidate pair, while Metro TV 

favoured the Joko Widodo-Jusuf Kalla presidential candidate pair. This suggests that oligarchic media ownership 

strongly influenced the content production and performance of these news TV channels. They were used by 
oligarchs who have the media company to convey their personal political agendas in the hope that it will influence, 

or even set, the public’s agenda. 

Keywords: Indonesian presidential election, polarized coverage, oligarchy, media ownership, agenda-setting and 

news television channel 
 

Abstrak 

Gagasan kepemilikan media adalah faktor berpengaruh yang menentukan produksi dan penampilan media 
produksi telah banyak diusulkan. Akan tetapi, pengetahuan tentang sifat kepemilikan media dan dampaknya 

terhadap liputan pemilihan umum yang dilakukan oleh media masih kurang ditelaah. Dengan mempertimbangkan 

perkembangan tersebut, penelitian ini ingin mengajukan pertanyaan: bagaimana kepemilikan oligarkis saluran 
televisi berita Indonesia menentukan cara media tersebut meliput dua kandidat presiden yang mencalonkan diri 

untuk posisi presiden Indonesia 2014? Memilih TV One dan Metro TV sebagai studi kasus, penelitian ini 

mengekstraksi laporan mengenai cara saluran TV berita ini menghasilkan konten berita terkait pemilu 2014 

menggunakan analisis konten kualitatif dan tematis. Temuannya adalah sebagai berikut: dalam acara Pemilihan 
Presiden Indonesia 2014, TV One dan Metro TV gagal mematuhi prinsip-prinsip jurnalistik yang ideal seperti 

KOMUNIKASI  
 
 

E-ISSN: 2503-0795 

P-ISSN: 2548-8740 



Prasakti Ramadhana F/Jurnal Komunikasi Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, Vol.4 (2), 2019, 77-86 78 
 

mencakup kedua belah pihak, obyektif, dan seimbang, seperti yang diberlakukan oleh Komisi Penyiaran 

Indonesia, ketika menyiarkan berita tentang dua kandidat presiden. Sebaliknya, stasiun televisi lebih suka 

menyajikan liputan berita terpolarisasi pada kandidat presiden. TV One menunjukkan lebih banyak dukungan 
untuk kandidat Presiden-Wapres Prabowo-Hatta Rajasa, sementara Metro TV untuk Joko Widodo-Jusuf Kalla. 

Ini menunjukkan, kepemilikan media oligarkis sangat memengaruhi produksi dan kinerja konten oleh saluran TV 

berita ini. Mereka digunakan oleh pelaku-pelaku oligarki yang memiliki perusahaan media untuk menyampaikan 
agenda politik pribadi mereka dengan harapan hal itu akan mempengaruhi, atau bahkan menetapkan, agenda 

publik. 

Keywords: Pemilihan umum presiden RI, Polarisasi liputan, Oligarki, Kepemilikan media, Agenda setting dan 
saluran televisi berita 

 

Introduction 
Television remains to be a popular mass 

media product amongst Indonesians. It has a 

penetration rate of up to 90 percent out of the total 
population (Utomo, 2017). When it comes to 

monitoring the national politics, television is still a 

top choice next to newspaper and digital media 
(Idrus, 2018). One of the reasons is that television is 

more up-to-date with information distribution than 

print media but it is much more accessible to many 
people than online media. Even it is  more relevant 

when applied to monitoring national election, 

especially presidential election: an event with 

nationwide impact that the public demand to be kept 
continuously updated with the latest information. 

The Indonesia Broadcasting Commission’s 

Broadcasting Practice Guideline and Broadcasting 
Program Regulations stipulate  that all television 

stations using public frequency must stay politically 

neutral and well-balanced when airing a news 

coverage, for the sake of the public's interests. 
Additionally, they must cover both sides of the story 

every time they report or cover an event (KPI, 2012). 

However, in Indonesia’s 2014 Presidential Election, 
TV One and Metro TV,  which  use public frequency 

chose to disregard this regulation by airing rather 

polarized coverage of the two presidential 
candidates. TV One  broadcast in favour of   the  

Prabowo-Hatta Rajasa  pair, while Metro TV showed 

more support for the Joko Widodo-Jusuf Kalla  pair.  

Judging by the developments, this work 
raises the following question: how did the oligarchic 

ownership of the Indonesian news TV channels 

determine the ways in which they covered the two  
candidates who run for president in 2014? Focusing 

on this question, this work contends that the  culture 

of oligarchic media ownership in Indonesia is  an 
influential factor that determines the ways in which 

media events are covered, such as the presidential 

candidates since they stepped into the 2014 

presidential election race. 

In his work Indonesian News TV Channels 
and Polarized Political Issues, Nyarwi Ahmad 

mentioned Indonesian Media in the Post-Soeharto 

regime. He then elaborated the polarization of the 
political issues in the 2019 Indonesian Presidential 

Election. In response to that, this article is aimed to 

explore a different focus of polarization by 

emphasizing  the oligarchic culture within the said 
media system through an observation of the 2014 

Presidential Election. It will furthermore provide an 

alternative analysis of the political polarization trend 
throughout  the Indonesian Presidential Election 

season in the past ten years. It is also deemed to be 

important to track and monitor the social, cultural,  
political and  economic dynamics affected by this 

culture. Using agenda-setting theory and framing 

function of media, it adopts a case study method to 

draw conclusions about the production culture, 
readership and economic, technological and political 

constraints operating on the media and also 

Indonesia in general. A detailed analysis of 
television news coverage, particularly by TV One 

and Metro TV, of 2014 Presidential Election of 

Indonesia will be chronicled. First, however, it will 

be valuable to discuss definitions and introduce some 
background to the Indonesian media. 

 

Theoretical Framework 
1. Indonesian oligarchic media ownership 

 Oliver Worth refers to the term oligarch as a 

group of individuals who are primarily concerned 
with economic expansion and dominance instead of 

political power (2017). Similarly, Jeffrey A. Winters 

explains the definition of oligarch as actor(s) “…who 
command and control massive concentrations of 

material resources that can be deployed to defend or 

enhance their personal wealth and exclusive social 
position” (Winters, 2011). Contextually amongst 

Russian society, an oligarch can also be someone 

who has sufficient control over resources, and 

therefore, they can be politically influential 



Prasakti Ramadhana F/Jurnal Komunikasi Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, Vol.4 (2), 2019, 77-86 79 
 

(Melander, 2010). In the US, Donald Trump could be 

considered to an embodiment of an oligarch. In the 

Central and Eastern European (CEE) countries, the 
oligarchization of their media ownership began in 

2010, when Western investors started to gradually 

back out of CEE (Stetka, 2016). 
The oligarchic system in the Indonesian media is 

a legacy left by the authoritarian era of New Order. 

The New Order is a term used to characterize 
Indonesia’s second president, Soeharto’s regime as 

he rose to power in 1966. It is then used to address 

the era of his presidency (1966-1998). During this 

period of time, the Indonesian media was completely 
under the government’s control.  

There used to be only one TV station, 

Televisi Republik Indonesia or TVRI. TVRI is now 
known as a public television channel or station, but 

during Soeharto’s regime, ‘government television 

channel’ would have been a more proper title. In the 
past, TVRI was used by the government to shape 

viewers’ nationalism mentality. It was also used to 

convince people of how great the government was 

and why they needed to continue to elect Soeharto as 
their president (Steele, 2011). As illustrated in the 

article Reading the Movement of Television by 

Indonesian independent communication and media 
studies center, RemoTivi, the government used to 

utilize this channel to slowly shape a nationalism 

mindset amongst its viewership. After the no-ads 

policy was established in 1981, the government 
lacked the necessary funding to produce programs 

that could attract viewers. This encouraged the 

government to allow commercial TV stations to 
operate. Such policy was directed to keep viewers 

from switching to foreign television, which they 

believed would endanger national stability 
(RemoTivi, 2014).  

In the early 1990s, private television stations 

started to emerge and until the end of the decade five 

private television stations established themselves: 
Rajawali Citra Televisi Indonesia (RCTI), Surya 

Citra Televisi (SCTV), Televisi Pendidikan 

Indonesia (TPI), Andalas Televisi (ANTV), and 
Indosiar. The first three were, at that time, a part of 

President Soeharto’s business empire 

(Kartosapoetro, 2014). RCTI was owned by 
Bambang Trihatmodjo,  Soeharto’s third son, and 

TPI was owned by Siti Hardiyanti Rukmana, 

Soeharto’s first-born. SCTV was owned by Henry 

Pribadi and Sudwikatmono, businessmen who were 
close friends with the Soeharto family. ANTV was 

and still is owned by Bakrie Group and Agung 

Laksono who held important positions in Soeharto’s 

political party. Meanwhile, Indosiar was owned by 

Liem Sioe Lion’s Salim Group which was within 

Soeharto’s inner circle (RemoTivi, 2014).   
In addition to its ruling position in the 

political sector, President Soeharto’s family were 

also dominant in the business and economic sector. 
The family owned television and radio networks, 

chemical factories, shipping lines, pharmaceutical 

companies, banks, hotels, shopping malls, paper and 
pulp mills, and taxi companies. Those companies, 

along with companies owned by his close friends 

were given access to exclusive supply contracts, 

control of state-run monopolies, and special tax 
breaks during his 31 years in office (Sandbrook, 

2016). In that period also, Soeharto and his family 

managed to reap between $15 and $35 billion from 
the state, which works out to between $480 million 

and $1.13 billion per year (Watson, 2014), making 

him the all-time most corrupt world leader in the 
world.  

By 1998, the Soehartos' assets were 

estimated then to total $30 billion, which would have 

ranked them among the world's dozen richest 
families (Shenon, 1998). Until later in the same year, 

the Asian Financial Crisis brought Indonesia to the 

brink of economic collapse. Students, political 
activists, and even common people started rioting 

and demanding that Soeharto step down from his 

presidency. He finally resigned from his position on 

21 May 1998, ending the era of New Order. 
This era of political and economic oligarchy 

inevitably shaped the Indonesian media system and 

culture. Media professionals were not used to 
disclosing any negative news regarding the 

government and journalists who were being too 

critical were found ‘mysteriously’ dead or thrown in 
jail (Sidharta, 2016). Indonesia’s press freedom 

index was rated amongst the worst in the world by 

Reporters Without Borders (Reporters sans 

frontiers, RSF). It also made it physically dangerous 
for Indonesian press to conduct any government-

exposing investigative journalism practices. The 

press was also used to working in a culture where the 
owners of their company were tied to those who have 

political power and interests.  

Since Soeharto’s downfall, although the 
media is now able to report news without 

government constrictions, the practice of 

independent journalism in Indonesia continued to be 

obstructed by obstacles such as a weak legal system 
that does not always guarantee the rights of 

journalists, fear of lawsuits by wealthy and powerful 

individuals who would hide behind Indonesian 



Prasakti Ramadhana F/Jurnal Komunikasi Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, Vol.4 (2), 2019, 77-86 80 
 

criminal defamation law, which gives individuals 

leverage to sue journalists from exposing their ugly 

truths, including corruption, tax write-offs, etc. 
(Steele, 2011: 93), and threats of physical assault or 

personal attack from offended mobs (p. 85). The 

style of reporting also has not changed much: It often 
lacks full context and leans toward reporting on 

events instead of identifying any underlying causes 

(p.86). Newsrooms still believe that information is 
considered valid and more trustworthy when it 

comes from or is confirmed by government/public 

official sources (p.92). 

  
2.      Media contents and its function as 

framer and agenda-setter 

According to Denis McQuail, there are 
several reasons why researchers study media content, 

one of these is to analyse and identify media bias. 

Intentionally or not, content of media is either always 
potentially open to the observation of favouring one 

side over another, or much of it has “…a clear 

direction of evaluation in relation to matters of 

dispute” (McQuail, 2010). Some of these researchers 
include Edward S. Herman and Noam Chomsky who 

coined the Propaganda Model of Mass Media in their 

book, Manufacturing Consent: The Political 
Economy of the Mass Media (1988). This model 

works within critical-Marxist tradition and basically 

argues that news discourses are created to serve some 

sort of propaganda function within capitalist, liberal-
democratic societies (Mullen & Klaehn, 2010, p. 

217). According to this model, there are five filter 

elements of news production processes. 
“The five filter elements [of news 

production processes] are (1) the ownership, size and 

profit orientation of mainstream media; (2) 
advertising as the principle source of revenue for 

mainstream media and the corresponding influence 

of advertising values on news production processes; 

(3) mainstream media’s routine reliance on agents of 
power as the primary definers of social reality; (4) 

organized flak that represents a mechanism of social 

control; and (5) various ideological forces, which 
may be deployed and adapted to correspond to elite 

interests when required (Mullen & Klaehn, 2010, p. 

218).” 
These interests as mentioned by Mullen & 

Klaehn are often reflected through one of the media’s 

most prominent functions, which is its function as 

agenda setter. Walter Lippmann, a prominent 
American journalist, was one of the first writers to 

formalize the idea that media have the potential to 

structure issues for the public. He argues that as the 

real environment is too big and too complex for 

direct acquaintance, and people are not equipped to 

deal with so much subtlety and so much variety, 
therefore a simpler model is needed before we can 

manage with it, and that is what media offers. 

Stephen W. Littlejohn and Karen A. Foss state in 
their book Theories of Human Communication 

(2010), that scholars have described media’s agenda-

setting as a function that establishes the relevant 
issues or images in the minds of the public. 

Agenda-setting theoretically describes news 

media’s ability to influence the importance of topics 

in the public agenda by frequently covering and 
reporting on it (McCombs & Reynolds, 2002). For 

newspapers, it is easy to point out which stories hold 

the most importance: Lead story on the front page, 
the size of the headline font, the size of the column, 

and so on. In addition, once a story is printed on a 

newspaper, it stays there. It is a physical artefact. On 
the other hand, with television, a story will be gone 

from someone’s attention once it has finished airing. 

Unlike a newspaper where people can read a story 

repeatedly and return to reference information, 
unless a viewer made an effort to record it, any 

information aired on TV cannot be repeated on 

demand. Therefore, television agenda setting has a 
more limited capacity. Which is why, time placement 

and frequency is the most effective ways to portray 

the saliency of a topic. The more urgent a story is 

considered, the more times it is repeated.  
According to Littlejohn and Foss, citing 

Dietram A. Scheufele’s work, agenda setting could 

be identified within two levels. The first one 
“…establishes the general issues that are important 

(object agenda setting), and the second determines 

the parts or aspects of those issues that are viewed as 
important (attribute agenda setting)” (p. 161). This 

article attempts to present an example of how this 

identification is applied by two different TV stations 

that were supporting two opposing politicians.  
 

Material and Methodology 
This work intends to answer the following 

question: how did the oligarchic ownership of the 

Indonesian news TV channels determine the ways in 

which such media covered two candidates who ran 
for president in 2014? Selecting the coverage by TV 

One and Metro TV as case studies, this research 

adopts the qualitative case study method as outlined 
by Cresswell (2014). The data were collected from 

reports and recorded broadcasts of these two 

channels from 1 June 2014 to 31 July 2014. The 

grounds for choosing this specific time frame are 



Prasakti Ramadhana F/Jurnal Komunikasi Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, Vol.4 (2), 2019, 77-86 81 
 

based on the time of the announcement of the 

presidential candidacy until the end of the campaign 

period. In addition, more data were obtained from 
academic and journalistic articles to support the 

analysis.  

The data were analyzed using qualitative-
thematic content analysis method. As an independent 

qualitative descriptive approach, this method will be 

used to identify, analyze, and report patterns 
(themes) within the qualitative data in order to 

minimally organize and describe it in detail (Braun 

& Clarke, 2013). According to Braun and Clarke, 

employing this method can be done through a six-
step process. These steps are (1) familiarizing the 

data, (2) generating initial codes, (3) searching for 

themes, (4) reviewing the themes, (5) defining and 
naming the themes, and (6) producing the report (p. 

123). However, not all six steps will be elaborated 

upon in detail in this research as the collected data 
were already specific in nature. Instead, this research 

will review the already-defined data and explore it 

through the elaboration of the findings in the 

discussion part of this research. 
 

Result and Discussion 
1. Polarized national television news 

coverage of the 2014 presidential election 

Indonesian politics has effectively used 

multi-party system for decades. According to 
Indonesia’s General Election Laws, number 42-

2008, section three, article nine: in Indonesian multi-

party election regulations, a party needs to win at 
least 20 percent of the seats in the House of 

Representatives, or win 25 percent of the popular 

vote in the legislative election to be able to nominate 

their presidential candidate (DPRRI, 2008). 
However, in the Indonesian 2014 Legislative 

Election, no single party gained above 20 percent of 

seats nor 25 percent of popular votes. The 
participating parties then formed two big opposing 

coalitions. Each coalition nominated a pair of 

Presidential and VP candidates. Koalisi Merah 
Putih, or Red and White Coalition, which consisted 

of Gerindra (Partai Gerakan Indonesia Raya/Great 

Indonesia Movement Party), Golkar (Partai 

Golongan Karya/The Party of the Functional 
Groups), PAN (Partai Amanat Nasional/National 

Mandate Party), Partai Demokrat (Democratic 

Party), PBB (Partai Bulan Bintang/Crescent Star 
Party), PKS (Partai Keadilan Sejahtera/Prosperous 

Justice Party), and PPP (Partai Persatuan 

Pembangunan/United Development Party) 

nominated Prabowo Subianto as Presidential 

candidate and Hatta Rajasa as VP candidate. On the 

other side, Koalisi Indonesia Hebat or the Great 

Indonesia Coalition, which consisted of PDIP 
(Partai Demokrasi Indonesia Perjuangan 

/Indonesian Democratic Party of Struggle), PKB 

(Partai Kebangkitan Bangsa/National Awakening 
Party), NasDem (Partai Nasional Demokrat/National 

Democratic Party), Hanura (Partai Hati Nurani 

Rakyat/People’s Conscience Party), and PKPI 
(Partai Keadilan Persatuan Indonesia/Indonesian 

Justice and Unity Party) nominated Joko Widodo as 

Presidential candidate and Jusuf Kalla as the VP 

candidate.  
The D-day of Indonesia’s 2014 Presidential 

election was set for July 9th, 2014. The campaign 

period for Indonesia’s 2014 presidential election 
started on June 4th and ended on July 5th, 2014, but 

the names of the candidates had been announced by 

the KPU (Komisi Pemilihan Umum/General 
Elections Commission) on the 31st of May that year. 

The first week alone after the announcement, 

political content had escalated in the frame of the 

media conglomeration from the month before.  
According to an extensive research project 

by Remotivi, an Indonesian independent 

communication and media study, research, 
advocacy, and publishing centre, the number of news 

reports about politics broadcasted by 11 major 

Indonesian TV stations had multiplied by six 

compared to the previous month, from 512 to 3,305. 
Meanwhile, in regard to news revolving around the 

election, there were two particular stations with a 

notable imbalance when it came to reporting on the 
candidates. TV One’s reports and coverage 

conspicuously and fervently rooted for presidential 

and VP candidates Prabowo-Hatta Rajasa, and Metro 
TV for Joko Widodo-Jusuf Kalla. 

RemoTivi reported that during the first week 

of the campaign period, eighty percent of negative 

news broadcast by TV One was about Joko Widodo 
and twenty percent was about Jusuf Kalla. Twenty-

five percent of the negative news about Joko Widodo 

were talking about campaign violation allegations, 
another twenty-five percent was regarding rumours 

about Joko Widodo’s fake national identification 

card, another twenty-five percent about corruption 
issues, and the remaining twenty-five percent 

pertained to other negative news. On the other hand, 

fifty-two percent of the positive election news 

reports broadcast by the station were regarding 
Prabowo, and forty-four percent for Hatta Rajasa. 

Half of the news about Prabowo was regarding 

positive political survey trend, twenty-five percent 



Prasakti Ramadhana F/Jurnal Komunikasi Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, Vol.4 (2), 2019, 77-86 82 
 

about people’s support for the candidate(s), and the 

remaining percentage was about other positive news. 

During this period, Metro TV instead, 
broadcast zero negative news coverage on Joko 

Widodo-Jusuf Kalla, sixty-five percent on Prabowo 

and thirty-five percent on Hatta Rajasa. In the sixty-
five percent negative coverage on Prabowo, twenty-

four percent were regarding the human rights 

violations, where Prabowo was accused of having 
orchestrated the abduction and torture of 23 

democracy activists toward the end of President 

Suharto’s rule in 1998. He was then a commander of 

the special forces, the military units allegedly 
conducting the abuses (Liljas, 2014). Furthermore, 

five percent of the negative coverage was on his pro-

American views, twenty-four percent on alleged 
campaign violations, ten percent regarding black 

campaign, and twenty-one percent was about alleged 

misuse of the national emblem. At the same time, the 
TV station broadcast only four percent positive news 

on Prabowo and Hatta Rajasa combined, while airing 

fifty-one percent positive news about Joko Widodo 

and forty-five percent about Jusuf Kalla. Fifty-nine 
percent of the positive news regarding Joko Widodo 

were about people’s support towards the candidates, 

nine percent lauding his excellent work as a 
governor, eight percent regarding positive political 

survey trends, and twelve percent concerning 

positive profiling by experts (Arief, 2014).  

Meanwhile, according to a survey conducted 
by KPI (Komisi Penyiaran Indonesia/Indonesia 

Broadcasting Committee) during the second week of 

the campaign period, Metro TV aired news coverage 
on Widodo-Kalla 62 times, whereas the other 

candidates only 22 times. On the third week of the 

campaign period, TV One broadcast 153 news 
coverages on Prabowo-Rajasa and only 79 coverages 

on Widodo-Kalla. On the other hand, Metro TV aired 

187 coverages on Widodo-Kalla, while Probowo-

Rajasa only got 110 coverages (Karana, 2014).   
In addition to the unbalanced level of 

coverage provided by  the two TV stations  for the 

agenda of their preferred candidates, they also 
facilitated apparent black campaigns. Case in point, 

on June 30th 2014, TV One’s morning talkshow 

program Dialog Kabar Pagi (Morning Dialogue) 
invited Retired Brigadier General Priyanto, former 

Deputy Governor of Jakarta and former Territorial 

Assistant to  the Indonesian Army Chief of Staff. The 

segment was discussing a resurgence of communism 
and how much it could threaten national security. As 

an informant, Priyanto implied that PDIP had sent 

their people to China to learn from the Chinese 

Communist Party and that their presidential 

candidate, Joko Widodo, supported communism 

(Dasman, 2014). The TV station did not invite any 
representative from the opposing side, making the 

news segment appear to be extremely biased. The 

two stations also framed a news coverage differently 
for each candidate. When TV One broadcast a report 

regarding Prabowo and Hatta Rajasa, they paired it 

with a banner reading “Presiden Pilihan Rakyat 
(President of People’s Choice),” whereas they only 

labelled news regarding Joko Widodo and Jusuf 

Kalla as “Calon Presiden (Presidential Candidate).” 

On the other hand, when Metro TV aired a coverage 
about Prabowo-Rajasa, they tagged it simply as 

“Presidential Candidate,” but tagged Widodo-Kalla 

as “Presiden Pilihan Kita (President of Our Choice)” 
(Herawati, 2016).  

The polarized media coverage kept going on 

until the election was over. As reported by 
Bisnis.com, by 6 p.m. local time on July 9th 2014, TV 

One declared that Prabowo-Rajasa won the quick 

count vote. However, according to the candidate’s 

spokesman, they wanted to wait until at least ninety 
percent of the votes were counted before announcing 

their victory. At the same time, Metro TV had 

already announced Widodo-Kalla’s quick count 
victory. Widodo even made a statement where he 

thanked the people who had voted for him and all his 

supporters (Adlin, 2014). Eventually, on July 22nd 

2014 the National Election Committee announced 
that Joko Widodo officially won the election by 6.3 

percent margin over Prabowo and he was to be 

inaugurated on October 20th 2014. 
 

2. Indonesian Media System and How It 

Sets Agendas and Frames News for the 

Oligarchs  

When TV One broadcast news coverage on 

Prabowo 153 times within a week compared to 79 

times on Widodo-Kalla, the station intended to 
convince its viewers that in this election, Prabowo 

was more important than Widodo. Likewise, Metro 

TV’s decision to broadcast 187 news coverages on 
Widodo-Kalla while only giving 110 for Probowo-

Rajasa meant to posit that Widodo-Kalla is the more 

important topic in viewers agenda and in the context 
of the Presidential Election compared with Prabowo-

Rajasa. 

The first level of agenda setting establishes 

the general issues that are important, and the second 
determines the parts or aspects of the issues that 

make it important (Littlejohn & Foss, 2008, p. 293). 

This second level of agenda setting is also known as 



Prasakti Ramadhana F/Jurnal Komunikasi Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, Vol.4 (2), 2019, 77-86 83 
 

framing. Media framing is necessary in the process 

of mass media reporting. Media depictions frame 

events by various textual features of the “story” such 
as headlines, audio-visual components, use of 

metaphors, the way in which the story is told, and 

many others. These ways were expected to constrain 
how the audience can interpret these events (p.294). 

For instance, by using the label “President of 

People’s Choice” to address Prabowo and “President 
of Our Choice” to address Joko Widodo, TV One and 

Metro TV were framing their respective candidates 

as someone that should be chosen as the president. 

Littlejohn and Foss also consider that media agenda 
is established by some combination of internal 

programming, editorial and managerial decisions, as 

well as external influences from non-media sources 
such as socially influential individuals, government 

officials, and commercial sponsors. But what was the 

actual factor or reason that influenced TV One to 
prioritize Prabowo and Metro TV to prioritize 

Widodo in their respective agendas? 

In Indonesia’s media scene, owners of major 

media companies are often directly affiliated with 
political parties. There are currently 14 national 

television stations operating in Indonesia. Four of 

them, RCTI (Rajawali Citra Televisi Indonesia), 
MNCTV (previously TPI or Televisi Pendidikan 

Indonesia), Global TV, and iNews TV, belong to 

MNC Group. This giant media corporation is owned 

by Hary Tanoesoedibjo, a billionaire businessman 
who has also been involved in national politics as a 

former member of Nasdem, before joining Hanura, 

and now has founded his own political party, Partai 
Persatuan Indonesia/Indonesian Unity Party 

(Perindo) (Brown, 2017).  

Another example of affiliation between 
media and political figures is the case of TV One and 

Metro TV. Metro TV, established in November 

2000, offered a news-oriented broadcasting concept. 

It is also the first Indonesian national TV station that 
broadcasts 24 hours non-stop, and the only station 

that does not air soap opera programs. Metro TV is 

operated under Media Group, a media holding 
owned by Surya Paloh, a former member of the 

Golkar advisory board, before chairing Nasdem in 

2013 until present. In the Indonesia’s 2014 
Presidential Election, Nasdem was one of the parties 

in the Great Indonesia Coalition, a coalition 

supporting Joko Widodo and Jusuf Kalla. TV One is 

instead, owned by Visi Media Asia, Ltd., along with 
Andalas Televisi (ANTV). Visi Media Asia is a 

subsidiary of Bakrie Global Ventura of Bakrie 

Group, a large holding company owned by Aburizal 

Bakrie, former Coordinating Minister of Economy, 

former Coordinating Minister for People's Welfare, 

and current Chairman of Golkar (Jegho, 2015). As a 
matter of fact, Golkar was one of the member parties 

which supported Prabowo-Hatta Rajasa in Red and 

White Coalition. Paloh and Bakrie used their power 
as the owners of their respective media companies to 

set their agenda: to portray the candidates they 

supported as someone worth voting for and the 
opposing candidates as a failure. Therefore, TV One 

chose to broadcast negative news on Widodo-Kalla 

and positive news on Prabowo-Rajasa, and on the 

other hand, Metro TV focused on Widodo-Kalla’s 
achievements and supports while showing Prabowo-

Rajasa’s weaknesses.  

These media owners did not even try to be 
subtle in using their media companies for their 

political agenda. Between March and July 2008, 

Indonesian book author and mass-communication 
expert, Ignatius Haryanto, conducted a research on 

the impact of concentrated media ownership on 

journalism practice. Haryanto interviewed four 

working journalists from different media groups, 
with one of them being a running text reporter at 

Metro TV. This informant attested that Surya Paloh 

did not shy away from using his media to advance his 
political and economic interests. Paloh also openly 

stated that he “…used Metro TV and Media 

Indonesia as his political vehicle, declaring “if I can’t 

use them, what else can I use? If there are any 
journalists who disagree with this situation, they are 

free to leave Metro or Media Indonesia. I don’t want 

to be hypocritical”” (Harsono, 2004 in Haryanto, 
2009, p. 111).  

Following the ideas of Robison and Hadiz, 

Tapsell (2015, p. 31) argued that such embodiment 
of media control indicates one of the crucial elements 

that constitute an oligarchy. Oligarchic media 

owners generally shape news and information 

according to their wishes (Tapsell, 2015, p. 34). In 
his article Indonesia’s Media Oligarchy and the 

Jokowi Phenomenon, he explains that many scholars 

have concluded that Indonesian media today is 
largely operating in a free market-driven 

environment, where audience and readership heavily 

determines what and how news is produced. 
However, he also states that at the same time, there 

has been an “…increasing concentration as well as 

on the role that powerful owners play in limiting 

information” (Tapsell, 2015, p. 34). 
Stefaan Walgrave and Peter Van Aelst (2006 

cited in Littlejohn & Foss, 2008, p. 294) mention that 

the power of media to affect the public depends on 



Prasakti Ramadhana F/Jurnal Komunikasi Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, Vol.4 (2), 2019, 77-86 84 
 

various factors, such as “…media credibility on 

particular issues at particular times, the extent of 

conflicting evidence as perceived by individual 
members of the public, the extent to which 

individuals share media values at certain times, and 

the public’s need for guidance.” In the case of 
Indonesian readership, or rather viewership, deeply 

rooted oligarchic culture within Indonesian media 

professionals led to similar mentality amongst 
Indonesian audiences. According to many scholars 

such as Phillip Kitley (2000) and Mark Hobart 

(2006), it was Indonesian people’s “obsession” with 

analog television that prompted oligarchic control of 
the media in the first place. It currently “…dominates 

the media market, being the medium with the most 

reach and popularity.” Even in 2014, with more 
access to cable TV and internet, television, along 

with newspaper, was still considered the main source 

of information for Indonesians, especially those who 
were not familiar with cable TV and internet 

(Tapsell, 2015, pp. 31-32).  

For decades, television has been the primary 

source of information and entertainment for 
Indonesians, with a government-controlled channel 

being the only option they had. They had been 

taught, or more likely indoctrinated, to believe that 
everything they see on television is true, valid, and 

legitimate. They had never been given alternative 

information, making them used to seeing things from 

limited perspective. These factors have moulded 
Indonesian viewers to become complacent and 

uncritical when it comes to information. They had 

learned not to second-guess, especially information 
about and/or obtained from government officials. 

Even by January 2016, only 4.6 percent of 

Indonesian households had access to cable TV 
(Wulandari, 2016) which offers more options of 

programs, including international news that could 

potentially set a different standard and perspective on 

news quality. Which is why, people with positions of 
power in this oligarchic media system take advantage 

of the situation by easily “feeding” the public with 

information that suits their own interests. Although, 
later on, free market national television post-New 

Order era overwhelmed Indonesians with a wide 

range of entertainment choices such as sports, 
foreign films and shows, soap operas, and cable 

television, Indonesian audience have never had the 

chance to receive proper education on media literacy.  

 

Conclusion 
The polarization of TV One and Metro TV 

coverage in reporting news on the Indonesia 2014 

Presidential Election candidates was a result of the 

oligarchic media ownership over the two TV 

stations. As the respective owners of both TV 
stations were also involved in the parties which were 

backing the candidates, they used their media 

companies to deliver their personal political agendas 
in the hope that it would influence or even set the 

public’s agenda. Now there has been no proof that 

Joko Widodo’s victory was a direct result of Metro 
TV’s successful agenda-setting attempts. However, 

the competition between the two stations in 

supporting their favourite candidate was reflected in 

the result of the election where the votes were split 
by a very thin margin. When compared to the 

following presidential election in 2019 through a 

review written for Asian Politics & Policy by Nyarwi 
Ahmad (2019), it can be generally concluded that the 

polarization was still present. However, instead of 

focusing on the candidates’ personal ‘dirt’, the media 
polarization throughout the 2019 presidential 

election focused on identity politics and religion 

(Ahmad, 2019). This could potentially be an 

interesting topic to be explored more in future 
research. 

Oligarchic culture has existed for too long 

and runs too deep within Indonesian media system, 
including television. It has shaped the way  in which 

Indonesian media operate and practice their 

functions in the society. It also has moulded 

Indonesian viewers’ mindset to never question the 
truth or anything beyond what is conveyed by the 

media, even now when they are presented with a 

wide variety of programs and channels. It is a win 
situation for media owners, advertisers, their 

political collaborators, or anyone who might want to 

easily shape the public’s mind. But it is a definite loss 
for Indonesian viewers who deserve media that holds 

their best interest as its priority. 

 

References 
Adlin, E., (2014). Quick Count Pilpres 2014: 

Prabowo Unggul di TV One, Jokowi Menang di 

Metro TV. [Online] Available 
at: http://bali.bisnis.com/read/20140709/74/4599

1/quick-count-pilpres-2014-prabowo-unggul-di-

TV One-jokowi-menang-di-Metro TV [Accessed 
7 June 2017]. 

Ahmad, N., (2019). Indonesian News TV Channels 

and Polarized Political Issues. Asian Politics & 

Policy, 11 (3): 505-519. 
Arief, Y., (2014). Independensi Televisi Menjelang 

Pemilu Presiden 2014: Ketika Media Jadi 

Corong Kepentingan Politik Pemilik (Bagian 3) 

http://bali.bisnis.com/read/20140709/74/45991/quick-count-pilpres-2014-prabowo-unggul-di-TV
http://bali.bisnis.com/read/20140709/74/45991/quick-count-pilpres-2014-prabowo-unggul-di-TV
http://bali.bisnis.com/read/20140709/74/45991/quick-count-pilpres-2014-prabowo-unggul-di-TV


Prasakti Ramadhana F/Jurnal Komunikasi Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, Vol.4 (2), 2019, 77-86 85 
 

(Television Independenc in During 2014 

Presidential Election: When Medias Becomes 

Owner’s Political Megaphone (Part 3), Jakarta: 
Remotivi. 

Clarke, V. and Braun, V., (2013). Teaching thematic 

analysis: Overcoming challenges and developing 
strategies for effective learning. The psychologist, 

26(2): 120-123. 

Brown, A., (2017). Meet The Donald Trump of 
Indonesia: Another Billionaire Who Wants to be 

President. [Online] Available 

at: https://www.forbes.com/sites/abrambrown/20

17/03/20/donald-trump-hary-tanoesoedibjo-
indonesia/#68c82a3a50b1 [Accessed 8 June 

2017]. 

Cresswell, J.W. (2014). Research Design: 
Qualitative, Quantitative and Mixed Methods 

Approaches. London: Sage Publication. 

Dasman, B., (2014). Bermula dari Prijanto. 
[Online] Available 

at: http://kupang.tribunnews.com/2014/07/04/ber

mula-dari-prijanto [Accessed 7 June 2017]. 

DPRRI, (2008). Undang Undang Republik Indonesia 
Nomor 42 Tahun 2008. [Online] Available 

at: http://www.dpr.go.id/dokjdih/document/uu/U

U_2008_42.pdf [Accessed 6 June 2017]. 
Herawati, E., (2016). Mengevaluasi Jurnalisme 

Media Televisi pada Pemilu (Evaluating 

Television Journalism in General Election). 

[Online] Available at: http://business-
law.binus.ac.id/2016/12/29/mengevaluasi-

jurnalisme-media-telivisi-pada-

pemilu/ [Accessed 7 June 2017]. 
Idrus, P. G., (2018). LIPI: Publik Ikuti Berita di TV, 

Pemuda Pilih Medsos. [Online] Available 

at: https://www.aa.com.tr/id/headline-hari/lipi-
publik-ikuti-berita-politik-di-tv-pemuda-pilih-

medsos/1208224 [Accessed 16 September 2019] 

Jegho, L., (2015). Aburizal Bakrie Regains Golkar 

Chairmanship. [Online] Available 
at: http://www.globalindonesianvoices.com/2081

7/aburizal-bakrie-regains-golkar-

chairmanship/ [Accessed 8 June 2017]. 
Karana, P., (2014). Pilpres 2014: Ketika Media Jadi 

Corong Propaganda (2014 Election: When 

Media Besomes the Megaphone of Propaganda). 
[Online]  Available 

at: http://www.bbc.com/indonesia/berita_indones

ia/2014/07/140702_lapsus_media_bias [Accesse

d 7 June 2017]. 
Kartosapoetro, I. S. (2014). Media dan kekuasaan: 

televisi di hari-hari terakhir Presiden Soeharto. 

Jakarta: Penerbit Buku Kompas.  

KPI, (2012). Pedoman Perilaku dan Standar 

Program Siaran (Broadcasting Practice Guidance 

and Broadcasting Program Regulation). 
[Online] Available 

at: https://denpasarkota.go.id/assets_subdomain/

63/download/P3SPS%20KPI_089566.pdf [Acces
sed 9 June 2017]. 

Littlejohn, S. W., & Foss, K. A. (2010). Theories of 

human communication. 10th ed. Long Grove: 
Waveland press. 

McCombs, M. E. & Reynolds, A., (2002). News 

influence on our pictures of the world. In: J. 

Bryant & M. B. Oliver, eds. 2009. Media effects: 
Advances in theory and research. New York: 

Routledge. 

McQuail, D., (2010). Mass Communication Theory. 
London: SAGE Publications Ltd.. 

Mullen, A. & Klaehn, J., (2010). The Herman–

Chomsky Propaganda Model: A Critical 
Approach to Analysing Mass Media Behaviour. 

Sociology Compass: 215-229. 

RemoTivi, (2014). Membaca Gerak Industri Televisi 

(Reading the Movement of Television Industry).    
[Online] Available 

at: http://www.remotivi.or.id/amatan/37/Membac

a-Gerak-Industri-Televisi [Accessed 7 June 
2017]. 

Sandbrook, J., (2016). The 10 Most Corrupt World 

Leaders of Recent History. [Online]  Available 

at: http://integritas360.org/2016/07/10-most-
corrupt-world-leaders/ [Accessed 7 June 2017]. 

Shenon, P., (1998). The Suharto Billions - A special 

report:  For Asian Nation's First Family, 
Financial Empire is in Peril. [Online] Available 

at: http://www.nytimes.com/1998/01/16/business

/suharto-billions-special-report-for-asian-nation-
s-first-family-financial-empire.html [Accessed 7 

June 2017]. 

Shoemaker, P. J., Vos, T. P. & Reese, S. D., (2009). 

Journalists as Gatekeepers. In: J. Bryant & M. B. 
Oliver, eds. The Handbook of Journalism Studies. 

New York: Routledge. 

Sidharta, J., (2016). Evolution of Press Freedom in 
Indonesia. [Online] Available 

at: http://www.globalindonesianvoices.com/2492

4/evolution-of-press-freedom-in-
indonesia/ [Accessed 7 June 2017]. 

Steele, J., (2011). Indonesian Journalism Post-

Soeharto. In: K. Sen & D. Hill, eds. Politics and 

the Media in Twenty-First Century Indonesia. 
London: Taylor and Francis: 85-103. 

Stetka, V., (2016). The rise of the oligarchs: the third 

media ownership transformation in CEE. 

https://www.forbes.com/sites/abrambrown/2017/03/20/donald-trump-hary-tanoesoedibjo-indonesia/#68c82a3a50b1
https://www.forbes.com/sites/abrambrown/2017/03/20/donald-trump-hary-tanoesoedibjo-indonesia/#68c82a3a50b1
https://www.forbes.com/sites/abrambrown/2017/03/20/donald-trump-hary-tanoesoedibjo-indonesia/#68c82a3a50b1
http://kupang.tribunnews.com/2014/07/04/bermula-dari-prijanto
http://kupang.tribunnews.com/2014/07/04/bermula-dari-prijanto
http://www.dpr.go.id/dokjdih/document/uu/UU_2008_42.pdf
http://www.dpr.go.id/dokjdih/document/uu/UU_2008_42.pdf
http://business-law.binus.ac.id/2016/12/29/mengevaluasi-jurnalisme-media-telivisi-pada-pemilu/
http://business-law.binus.ac.id/2016/12/29/mengevaluasi-jurnalisme-media-telivisi-pada-pemilu/
http://business-law.binus.ac.id/2016/12/29/mengevaluasi-jurnalisme-media-telivisi-pada-pemilu/
http://business-law.binus.ac.id/2016/12/29/mengevaluasi-jurnalisme-media-telivisi-pada-pemilu/
https://www.aa.com.tr/id/headline-hari/lipi-publik-ikuti-berita-politik-di-tv-pemuda-pilih-medsos/1208224
https://www.aa.com.tr/id/headline-hari/lipi-publik-ikuti-berita-politik-di-tv-pemuda-pilih-medsos/1208224
https://www.aa.com.tr/id/headline-hari/lipi-publik-ikuti-berita-politik-di-tv-pemuda-pilih-medsos/1208224
http://www.globalindonesianvoices.com/20817/aburizal-bakrie-regains-golkar-chairmanship/
http://www.globalindonesianvoices.com/20817/aburizal-bakrie-regains-golkar-chairmanship/
http://www.globalindonesianvoices.com/20817/aburizal-bakrie-regains-golkar-chairmanship/
http://www.bbc.com/indonesia/berita_indonesia/2014/07/140702_lapsus_media_bias
http://www.bbc.com/indonesia/berita_indonesia/2014/07/140702_lapsus_media_bias
https://denpasarkota.go.id/assets_subdomain/63/download/P3SPS%20KPI_089566.pdf
https://denpasarkota.go.id/assets_subdomain/63/download/P3SPS%20KPI_089566.pdf
http://www.remotivi.or.id/amatan/37/Membaca-Gerak-Industri-Televisi
http://www.remotivi.or.id/amatan/37/Membaca-Gerak-Industri-Televisi
http://integritas360.org/2016/07/10-most-corrupt-world-leaders/
http://integritas360.org/2016/07/10-most-corrupt-world-leaders/
http://www.nytimes.com/1998/01/16/business/suharto-billions-special-report-for-asian-nation-s-first-family-financial-empire.html
http://www.nytimes.com/1998/01/16/business/suharto-billions-special-report-for-asian-nation-s-first-family-financial-empire.html
http://www.nytimes.com/1998/01/16/business/suharto-billions-special-report-for-asian-nation-s-first-family-financial-empire.html
http://www.globalindonesianvoices.com/24924/evolution-of-press-freedom-in-indonesia/
http://www.globalindonesianvoices.com/24924/evolution-of-press-freedom-in-indonesia/
http://www.globalindonesianvoices.com/24924/evolution-of-press-freedom-in-indonesia/


Prasakti Ramadhana F/Jurnal Komunikasi Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, Vol.4 (2), 2019, 77-86 86 
 

[Online] Available at: https://www.uni-

muenster.de/Jura.tkr/oer/files/pdf/workshops/201

6/impact_on_media_systems/Stetka.pdf [Access
ed 4 September 2019]. 

Tapsell, R., (2015). Indonesia's Media Oligarchy and 

the "Jokowi Phenomenon". Indonesia, Issue 99: 
29-50. 

Utomo, W. P., (2017). Oligarki media 

dan bagaimana dia menentukan arah pemberita
an. [Online] Available 

at: http://theconversation.com/oligarki-media-

dan-bagaimana-dia-menentukan-arah-

pemberitaan-86639. 
Watson, B., (2014). Six of the Most Absurdly Corrupt 

Leaders in Recent Memory. [Online]  Available 

at: http://www.esquire.com/news-
politics/news/a28723/corrupt-leaders/ [Accessed 

7 June 2017]. 

Winters, J. A. (2011). Oligarchy. New York: 
Cambridge University Press. 

Worth, O. (2017). Hegemony, International Political 

Economy and Post-Communist Russia. 2nd 

ed. Farnham: Ashgate 
Wulandari, D., (2016). Pertarungan di Pasar 

TV Berbayar (Competition in Paid Television 

Market). [Online]  Available 
at: http://mix.co.id/headline/pertarungan-di-

pasar-tv-berbayar [Accessed 8 June 2017]. 

https://www.uni-muenster.de/Jura.tkr/oer/files/pdf/workshops/2016/impact_on_media_systems/Stetka.pdf
https://www.uni-muenster.de/Jura.tkr/oer/files/pdf/workshops/2016/impact_on_media_systems/Stetka.pdf
https://www.uni-muenster.de/Jura.tkr/oer/files/pdf/workshops/2016/impact_on_media_systems/Stetka.pdf
http://theconversation.com/oligarki-media-dan-bagaimana-dia-menentukan-arah-pemberitaan-86639
http://theconversation.com/oligarki-media-dan-bagaimana-dia-menentukan-arah-pemberitaan-86639
http://theconversation.com/oligarki-media-dan-bagaimana-dia-menentukan-arah-pemberitaan-86639
http://www.esquire.com/news-politics/news/a28723/corrupt-leaders/
http://www.esquire.com/news-politics/news/a28723/corrupt-leaders/
http://mix.co.id/headline/pertarungan-di-pasar-tv-berbayar
http://mix.co.id/headline/pertarungan-di-pasar-tv-berbayar

